გლაუკომა თვალის ქრონიკული დაავადებაა, რომლის დროსაც პერიოდულად იზრდება თვალის წნევა, ზიანდება მხედველობის ნერვი და უარესდება თვალის სისხლით მომარაგება. თავდაპირველად ადამიანი უბრალოდ ცუდად ხედავს, შემდეგ ერღვევა მხედველობა, თანდათან უმცირდება მხედველობის ველი... საბოლოოდ კი საქმე სრულ და განუკურნებელ სიბრმავემდე მიდის. მიუხედავად მედიცინის თანამედროვე მიღწევებისა, გლაუკომა ჯანდაცვის ერთ-ერთი ყველაზე მწვავე და აქტუალური პრობლემაა.
ნუნუ ჭელიძე პიანისტია და ხელოვნებათმცოდნეობის დოქტორი. მან ამ დიაგნოზით მხედველობა სრულად დაკარგა. ეს არ იყო უეცარი ამბავი, ამ დიაგნოზს თითქმის 12 წელი მკურნალობდა.
"შეიძლება დაგვიანებული იყო დიაგნოზის დასმა, მაგრამ გავიგე თუ არა, მუდმივად მქონდა კონსულტაციები, ვიზიტი ექიმებთან და ვმკურნალობდი, როგორც მკარნახობდნენ სპეციალისტები. მხედველობა 12 წელი შევინარჩუნე და საბოლოოდ, სამი წელია, რაც მთლიანად დავკარგე. ახლაც, მიუხედავად იმისა, რომ ვეღარ ვხედავ, დანიშნული მაქვს თვალის წვეთები, რომელიც სიცოცხლის ბოლომდე უნდა ჩავიწვეთო... საერთოდ გლაუკომის პირველადი მაჩვენებელია თვალის წნევის ამაღლება", - გვეუბნება ნუნუ ჭელიძე. ის ტელეჟურნალისტის, მარიკა ბაკურაძის დედაა.
მარიკა ბაკურაძე, ტელეჟურნალისტი, ნუნუ ჭელიძის შვილი:- დედამ თქვა, რომ სასოწარკვეთილებაში არ უნდა ჩავარდეო. მეც რაღაც ასეთი ტიპი ვარ, ვგავართ ერთმანეთს. თუ ერთი შანსიც გაქვს, უნდა გამოვიყენო. ბოლომდე უნდა ვიბრძოლო, ბოლომდე ასეთი განწყობა მაქვს. როცა თავიდან დიაგნოზი გავიგეთ, ჩემს მეორე შვილზე ორსულად ვიყავი. რეალურად ვერც კი დავიჯერე, რომ ეს შეიძლება მომხდარიყო. მაგრამ გადავწყვიტე, რომ ყველა შანსი, რაც კი არსებობს, უნდა გამოგვეყენებინა. სხვადასხვა ქვეყანა, კლინიკები, სადაც მედიცინა მოწინავე საფეხურზეა... მერე ნელ-ნელა ვარიანტები რომ გამოირიცხა, აღმოჩნდა, რომ მართლა მძიმე დაავადებაა და მხედველობის დაკლება ნაბიჯ-ნაბიჯ მიდიოდა.
ამას როგორ უნდა შეეგუო? მაგრამ თითქოს ყოველდღიურობაში ჩაჯდა, მაგრამ მაინც არ მეგონა, რომ საბოლოოდ ეს ყველაფერი მოხდებოდა. მახსოვს, 2 წლით ადრე, სანამ მხედველობას მთლიანად დაკარგავდა, ერთ-ერთმა ექიმმა რაღაც წამალზე მიუთითა, უნდა გაიკეთო, ცოტა უნდა მოინდომო ქალბატონო, თორემ ერთ წელიწადში შეიძლება ხელით სატარებელი გახდეთო. კი გავიფიქრე, ეს კაცი რა უხეშად ლაპარაკობს-მეთქი, მაგრამ საბოლოოდ მართლა აქამდე მივედით. დედაჩემი ხელით სატარებელი რომ არ არის, ეს მისი მონდომების შედეგია.
- თავად რას აბრალებთ, მარიკა?
- ამ ყველაფერს უფრო კორონავირუსს ვაბრალებ. იმიტომ კი არა, რომ უშუალოდ კორონავირუსი ჰქონდა, გამოკეტვამ ბევრი რამ განსაზღვრა. მანამდე ვახერხებდით, რომ ხშირად გარეთ გაგვეყვანა, ხელის მოკიდებით, სივრცის აღქმა, მზე, გარეთ განათება მაინც სხვა რამეა, ვიდრე სახლში ერთნაირი შუქი, რაც უნდა ფანჯრები იყოს და აივანი გქონდეს. იმ ჩაკეტილობამ ის მასშტაბები შეუზღუდა. მიუხედავად იმისა, რომ ამ რეალობაში ვიყავი და ნელ-ნელა ვხედავდი, მხედველობა როგორ აკლდებოდა, ბოლოს მხოლოდ სილუეტებს ხედავდა...
მახსოვს ის დღე, როცა ამ რეალობის პირისპირ აღმოჩნდა. მე და ჩემი შვილები სახლში ვიყავით. ოთახებს შორის გვაქვს გამავალი ბოძი, უცებ ამ ბოძს დაეჯახა. რა მოგივიდა-მეთქი და როგორც მივხვდი, არ უნდოდა ამის აღიარება. მეორე დღეა საერთოდ ვეღარ ვხედავო... ცივი წყალი რომ გადაგასხან, ასეთი ემოცია მქონდა. ბავშვები ადგილზე გაშეშდნენ. პირველი შემთხვევა იყო, როცა არ ვიცოდი, რა უნდა მეთქვა. მერე, მოდი, კატარაქტის ოპერაცია გავიკეთოთ-მეთქი და ჩავუტარე ის ოპერაცია, თუმცა არაფერს აზრი აღარ ჰქონდა...
- როგორც გაირკვა, ამ მდგომარეობაში ბევრ საქმეს აკეთებს...
- დიახ, დედა რომ არ იყოს, რა გვეშველებოდა... შეიძლება იმის ბრალია, ნელ-ნელა რომ აკლდებოდა მხედველობა, ადაპტაცია შეძლო. ამას მისი შემართება ემატება, რომ ხელი არ უნდა ჩაიქნიო. გელა ჩარკვიანისგან ვიცი, რაც უნდა ცუდად ვიყო, ვდგები და ჩემს რეჟიმს მაინც ვაგრძელებო. უნდა იგრძნო, რომ საჭირო ხარ და გამოსადეგიო. ჩვენს სახლში ისეთი მდგომარეობაა, რომ დედა ნამდვილად გრძნობს, რომ საჭიროა. ბავშვებს ხელშეწყობა სჭირდებათ, ჩემი სამსახურის გამო, სულ გასული ვარ, სახლში ისე, როგორც საჭიროა, ვერ ვდიასახლისობ. ამ დროს ყველაფერი დედაა. ბავშვები სახლში რაიმე ნივთს თუ კარგავენ, დედა პოულობს... საჭმლის გაკეთება, სარეცხი, სახლის დალაგება - ამ ყველაფერს თვითონ აუდის. ბავშვები ეუბნებიან, „ტიკ-ტოკი“ უნდა გავაკეთოთ და ვიდეოები გადაგიღოთ, ამდენ საქმეს ასე რომ აკეთებო. მეოთხე წელი მიდის და ამ დაკვირვებამ აჩვენა, თურმე რამდენი რაღაც შეგვიძლია და არ ვიცით. მერე ამ დროს სმენა რა მნიშვნელოვანია. ხმით ბევრ რამეს აფასებს და აღიქვამს.